my favourite singers!

varsågod, här kommer ett lite annorlunda blogginlägg; en lista på mina favoritsångare just nu. jag hoppas att detta inlägget skall uppskattas! (jag har suttit o sammanställt detta i en o en halv timme så fanken annars..) i framtiden kommer liknande listor att publiceras, på mina favorit gitarrister/trummisar/basister, så håll fortsatt utkik! o snälla: kommentera o säg vad ni tycker om detta misslyckade försök till en slags recension..

 Steve Lee: Steve Lee är det schweiziska rockbandet Gotthards alfahanne. Steve kan sjunga allt från hjärtsmäktande ballader till det tungaste av melodiös hårdrock. Steve har själv sagt att hans främsta förebild när det gäller sång är Whitesnakes David Coverdale. jag säger att det borde vara tvärtom! tips på låtar: Love For Money, Firedance & What Can I Do. alla låtar är Gotthard låtar.

Paul Stanley: ja, detta kom väl inte som en överraskning; Paul Stanley, den evige sångaren o kompgitarristen i rockbandet KISS. jag vet inte om det är hans Queensdialekt som gör det, men hans röst är speciell, igenkännelig o en av de bästa rockrösterna som finns! även om den blivit sämre på äldre dar (på Stadiongiget som jag bevittnade förra året var rösten rätt sämst faktiskt på grund av luftrörskatarr). men Paul levererar alltid, no matter what! tips på låtar: Anything For My Baby, Love Gun & Heart Of Chrome. alla låtar är KISS  låtar. något ytterliggare som bör tilläggas är att Paul spelat huvudrollen i Phantom Of The Opera...

Freddie Mercury: egentligen behöver jag bara säga: KOLLA PÅ BILDEN!! för att ni ska fatta. men jag kan väl utveckla det något ytterliggare. Freddie Mercury var Queens alfahanne som dessvärre tragiskt gick bort i följderna av AIDS 1991. utan Freddie hade inte Queen varit just Queen. Freddie kunde sjunga allt: opera, den poppigaste av pop, tung hårdrock, smäktande ballader, you name it! för att ni ska få 'a little bit of everything' så tipsar jag om dessa stilar i följande Queenlåtar: Bohemian Rhapsody, Killer Queen, Hammer To Fall & Too Much Love Will Kill You.

Steven Tyler: Steven Tyler är sångare i Aerosmith o han är nog (ursäkta) den fulaste av alla rocksångare, men ack så bra han är! han har en säregen röst som både är helt underbar o riktigt jobbig på en o samma gång. men de två elementen gör att man totalt fastnar för hans sätt att uttrycka låttexter! ta till exempel den kändaste av alla Aerosmithlåtar: I Don't Wanna Miss A Thing. om den låten istället hade sjungits av Brian McFadden så hade den nog inte fått lika stor uppmärksamhet. men me Stevens speciella uttryckssätt (väldigt likt Caroline af Ugglas) o hans känslofyllda röst blev låten väldigt känd o älskad av många. tips på Aerosmith låtar förutom ovannämnda: Dude (Looks Like A Lady) & Angel.

Brian Johnson: Brian, AC/DC:s sångare sedan 1980 är till att börja me lika gammal som min farsa. vad som gör att han platsar som en av mina favoritsångare är hans australiensiska o sexiga (jag skäms över att säga det) röst. han ser inte sexig ut, men fan, han sjunger sexigt! det är som när ost smälter på en pizza eller när man smält ett helt smörpaket i en mikro (säg nån som smält ett smörpaket i en mikro..). ni kanske tror jag är hög, o då är jag isåfall det på AC/DC! Brian var o är en vettig ersättare till Bon Scott. tips på AC/DC låtar som han briljerar i: War Machine, Back in Black & Shoot To Thrill.

Bobby Kimball: TOTOs gamla sångare. han var me i bandet från starten, blev sparkad o återvände 1999 nån gång. alla har väl nån gång hört Hold the Line? Rosanna? I'll Supply The Love? det hoppas jag iaf. i vanligt röstläge (alltså när man endast samtalar) kan man inte tro att Bobby har en sån power i sin sångröst. det förvånar mig att hans stämband inte lagt av för länge sen. ni som har TOTOs liveDVD Falling In Between live, ni fattar vad jag menar. tips på TOTO låtar han medverkar i: Caught in the Balance, Mad About You & Goodbye Elenore.

Bruce Dickinson: sångare i Iron Maiden. utan hans röst vore vissa Maiden låtar ingenting. jag har svårt att beskriva hans röst, den är både skräpig, rispig, ren o brittisk på samma gång. Bruce röst lyfter helt enkelt upp låtarna, vilket jag tycker är en sångares främsta uppgift. tips på Maiden låtar: Children Of The Damned, Powerslave  (helt skriven av Bruce själv me två gitarrsolon i låten; hur går det ihop) & Wasted Years.

Axl Rose: Guns N' Roses frontman har en som jag kallar -full-i-fan-röst- oavsett vilka budskap låtarna har förmedlar han dem på ett sätt som "fuck off, you're just a fucking motherfucking ant" o det skrämmer iaf upp mig. exempel på låtar där han förmedlar den känslan är Ain't It Fun, Out Ta Get Me & Welcome To The Jungle. men Axl kan också förmedla låtar på ett mjukt och kärleksfullt sätt, som i Sweet Child O' Mine, Patience & November Rain. många känslor från en o samma sångare. det kallar jag talangfullt men nödvändigt.

Jakob Samuel: the singer/songwriter of The Poodles. jag blev förälskad i hans röst när jag såg han o resten av pudlarna uppträda me Night of Passion i Melodifestivalen 2004(?). det var power o en skön vibb i Jakobs röst, and there still is. sen att han byter scenkläder ungefär tio gånger under en o samma Poodleskonsert är ju en skön bedrift bara det. nämnde jag att Jakob dessutom är en gammal trummis? hups, nu försvann fokuset från rösten, så kolla därför in dessa Poodles låtar: Echoes From The Past, Flesh and Blood & Streets of Fire.

Michael Poulsen: nu till den sista av alla mina favoritsångare just nu: sångaren o kompgitarristen i det danska hårdrock/metal bandet Volbeat - Michael Poulsen. det som gör hans röst speciell enligt mig är att han är dansk. o det är positivt menat, det är inte ofta jag hör talas om danska hårdrock/metal sångare (känner typ endast till Michael o Jesper Bintzer från D-A-D). Michaels största musikaliska förebild är Elvis, o man kan ibland höra vissa tendenser till sådana inspirationer i de 'lugnare' Volbeat låtarna: Sad Man's Tongue, The Human Instrument & The Garden's Tale. men de tunga Volbeat kännetecknade melodislingorna kommer även in i de lugnare låtarna. till sist får ni här tips på några tunga Volbeat låtar: Pool of Booze, A Moment Forever & Boa.

nu ska jag kolla på hockey, hejdå :D

Kommentarer
Postat av: elin

inga jag knappt känner igen :O

typ bara paul stanley haha

aaah! btw, han den där sista som heter michael poulsen, han hade en jäkligt snygg t-shirt på bilden! :D

2009-05-04 @ 11:20:21
URL: http://rainbowpop.devote.se
Postat av: TOTO

Ofta du inte skriver om I Wonder, ditt africa :o

2009-05-04 @ 23:22:04
URL: http://teiijak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0